Eerste graad A-stroom
Info en studierichtingen

Gedurende twee jaar begeleiden onze leerkrachten en leerlingbegeleiding onze leerlingen in het ontdekken van interesses, talenten en in het maken van keuzes.

Leerlingen kunnen via de FLEX-uren, BOOST en talent- of praktijkmodule zichzelf beter leren kennen. ‘Wat kan ik goed, wat interesseert mij, wat motiveert mij?’. Dit is belangrijke informatie om juiste keuzes te maken voor de basisopties in het tweede jaar.

 

COGNOSCO OF REGULIERE AANPAK

In de eerste graad A-stroom kan je kiezen tussen de COGNOSCO-aanpak of de reguliere aanpak. Meer informatie over de COGNOSCO-aanpak vind je hier.

 

TALENTMODULE OF BOOST

In de talentmodule-uren kunnen de leerlingen op basis van hun interesses en talenten een keuze maken. Elke leerling kiest 1 module uit het aanbod. Aan je talenten werken heeft een positieve invloed op het welbevinden van leerlingen. Onze visie is dan ook: ‘wat je zelf kan kiezen doe je liever!’

Volgende talentmodules worden aangeboden:

  • Cultuureducatie: beeld/ woord/ muziek
  • STEM
  • Sport en gezondheid
  • Maatschappij & Welzijn
  • Wielrennen
  • Economie & Organisatie
 
Een leerling kan ook kiezen voor BOOST te volgen in plaats van de talentmodule. Tijdens de BOOST-uren organiseren we extra begeleiding voor de leerlingen die bepaalde leerinhouden willen herbekijken of uitdiepen. Leerlingen kunnen ook kiezen om extra uitgedaagd te worden in deze vakken of via een eigen project.

 

LATIJN

Indien je de richting “Latijn” wilt volgen, valt de talentmodule weg.

 

EXTRA BEGELEIDING BIJ STUDEREN

Leerlingen kunnen na school studeren of taken maken tijdens de huiswerkstudie. Deze wordt begeleid door vakleerkrachten.
 
Indien leerlingen problemen ondervinden bij het studeren of leren kunnen ze beroep doen op een studiecoach. Dit is een leerkracht die individuele tips en coaching geeft zodat leerlingen meer inzicht krijgen in wat ze zelf kunnen doen om eigen studieresultaten en/of -houding te verbeteren.  
 
 

WELBEVINDEN 

We zetten maximaal in op het wegwerken van mogelijke struikelblokken. We zorgen voor succeservaringen in het leren en streven een sterke betrokkenheid en welbevinden bij de leerlingen na. Elke leerling wordt met de gepaste prikkels ondersteund of uitgedaagd. Naar school gaan wordt op deze manier veel aangenamer.

EERSTE LEERJAAR A-STROOM

FLEX-UREN

Tijdens de FLEX-uren organiseren we extra begeleiding voor de leerlingen van het eerste jaar. In het eerste jaar kan elke leerling A-stroom tijdens de FLEX-uren bepaalde leerinhouden herbekijken of uitdiepen samen met de vakleerkracht wiskunde/wetenschappen, Frans/Engels en Nederlands. Daarnaast integreren we in deze uren lessen rond “leren leren” en “ICT-vaardigheden”. 

KLASUUR

In het eerste jaar zit de klastitularis samen met de leerlingen in het klasuur. In dit uur:

  • maken de leerlingen kennis met onze school;
  • wordt plannen en zelforganisatie begeleid en ondersteund;
  • staat verbinding met klasgenoten/ klastitularis en klasdynamica centraal;
  • komen thema’s aanbod die inspelen op het welbevinden van onze leerlingen.
 

Klik hier voor de lessentabel van het eerste leerjaar. 

TWEEDE LEERJAAR A-STROOM

In het tweede jaar kiezen leerlingen aanvullend op de basisvorming (voor alle leerlingen) een basisoptie (keuze). Leerlingen kiezen dan voor de eerste keer een studiedomein en studierichting op basis van hun interesse, motivatie en intrinsieke mogelijkheden.

Klik in onderstaande tabel op de gewenste basisoptie voor meer informatie en de lessentabel.

 TWEEDE LEERJAAR 
TAAL & CULTUURKlassieke talen

Moderne talen & Wetenschappen

STEM

Stem Wetenschappen

Stem Technieken

ECONOMIE & ORGANISATIEEconomie & Organisatie
MAATSCHAPPIJ & WELZIJN Maatschappij & Welzijn
SPORTSport

Meer info? Klik op de studierichting!