PROFIEL VAN DE LEERLING
- Je bent leergierig en wil weten hoe de wereld ineenzit (en ineenzat!).
- Je houdt onder meer van geschiedenis en/of taal.
- Je bent bereid om een inspanning te leveren.
Welke interessegebieden komen er (door de 6 jaren heen) zoal aan bod?
kunst – mythologie – archeologie – retoriek – stilistiek – geschiedkunde
cultuurwetenschappen – rechten – drama – politiek – filosofie – wetenschappen – …!
PROFIEL VAN DE STUDIERICHTING
We zetten de lijn van de eerste graad verder. Aan de hand van thematische bundels verbeteren we onze kennis van woordenschat en grammatica in functie van de teksten. Vanaf de tweede graad wordt er meer nadruk gelegd op de historiografie (= geschiedschrijving). Onder meer Caesar passeert de revue – ja, dat is die ene man uit de strips van Asterix & Obelix! Het episch dichtwerk van Ovidius is doorgaans ook een topfavoriet. We zoomen ook meer in op het leven van de gelezen auteurs, de genrekenmerken van de teksten en de achtergrond van de verhalen. We bespreken de doorleving van de teksten en hun thema’s en leggen regelmatig de link met de actualiteit. Er is ook aandacht voor Latijn uit latere periodes.
Instromen is nog mogelijk na de eerste graad (mits een serieuze inspanning!), maar niet meer na de tweede graad. Leerlingen die in de eerste graad de Cognoscomethode volgden, kunnen daarmee verdergaan in het derde jaar.
VERVOLGRICHTINGEN IN DE DERDE GRAAD
Latijn – Talen
Latijn – Wiskunde
LESSENTABEL
LATIJN | 3 | 4 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
levensbeschouwing | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 |
wiskunde | 4 | 4 |
biologie | 1 | 1 |
chemie | 1 | 1 |
fysica | 1 | 1 |
geschiedenis | 2 | 2 |
burgerschap | 1 | 0 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
toegepaste informatica | 1 | 0 |
artistieke expressie | 0 | 1 |
Totaal basisvorming | 26 | 25 |
Latijn | 4 | 4 |
informaticawetenschappen | 0 | 1 |
Totaal specifiek gedeelte | 4 | 4 |
optie 1: | | |
Duits | 2* | 2* |
Spaans | 1 | 1 |
optie 2: | | |
wiskunde | 1 | 1 |
wetenschappen | 1 | 1 |
Totaal | 32
33* | 32
33* |