Een mechatronicus
· Is nieuwsgierig en werkt graag mee aan onderzoeken.
· Kan inzichtelijk en creatief denken.
· Kan problemen analyseren en oplossingen zoeken.
· Kan logisch redeneren.
· Kan technische instructies lezen en interpreteren.
· Leert graag technische vaardigheden.
· Maakt graag zijn eigen realisatie.
Mechatronica is een domeingebonden doorstroomrichting met een grote focus op wiskunde en fysica.
In deze theoretische STEM-richting gaan we onderzoekend te werk om de technische aspecten van de fysica zoals mechanica,
thermodynamica, fluïdomechanica, elektriciteit en elektronica onder de knie te krijgen.
Hiernaast komt er ook een groot deel ICT aan bod gelinkt aan computer hardware, microprocessoren en datacommunicatie.
Programmeren, conceptueel denken en logische schakelingen ontleden zijn maar enkele voorbeelden van dit onderdeel.
Tijdens de projecturen van STEM-engineering ga je aan de slag met praktische projecten en leer je de vaardigheden van
engineering, modelleren en programmeren aan de hand van de technologie van vandaag en morgen. (Arduino, Raspberry Pi, IOT, Python, Solid Works, VR)
Alle wegen naar verdere studies liggen in principe open na het volgen van deze richting.Voor de hand liggende keuze zijn:
Professionele bachelors:
elektronica-ICT, multimedia en communicatietechnologie, elektromechanica, toegepaste informatica, Energietechnologie, Ontwerp- en productietechnologie,..
Academische bachelors:
industriële wetenschappen, ingenieurswetenschappen, computerwetenschappen, informatica, fysica, wiskunde-datascience
Mechatronica | 5 | 6 (vanaf 2024-2025) |
---|---|---|
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
levensbeschouwinglevensbeschouwing/ interlevensbeschouwelijke dialoog | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
wiskunde | 5 | 5 |
biologie | 1 | 1 |
chemie | 1 | 1 |
geschiedenis | 2 | 2 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
economische financiële competentie | 0 | 1 |
Totaal basisvorming | 22 | 23 |
elektriciteit | 4 | 4 |
elektronica | 1 | 1 |
mechanica/fysica | 4 | 3 |
project STEM (STEM-engineering) / informaticawetenschappen | 2 | 2 |
Totaal specifiek gedeelte | 11 | 10 |
Totaal | 33 | 33 |
Copyright © WiThService.be